Voor buitenboordmotors bij motoren kun je kiezen uit een 2-takt of 4-takt motor. Voor een 4-takt Honda brommer heb je een 4-takt motor nodig. Maar wat zijn de verschillen tussen beide motoren?

Verschillen tussen 2-takt en 4-takt

Er zijn diverse technische verschillen tussen beide motoren. Over het algemeen zijn lichte motoren in het bezit van een 2-takt motor, en de zwaardere versies van een 4-takt motor. Tegenwoordig komen er echter ook steeds meer lichte motors met 4-takt op de markt. De kans is groot dat je een 4-takt motor krijgt als je een nieuwe motor nodig hebt, omdat deze steeds populairder worden. Zoek dus naar 4-takt brommer onderdelen als je een brommer gaat opknappen. De 4-takt is een stuk zuiniger dan een 2-takt motor.

Voordelen van een 4-takt motor

Een 4-takt motor heeft veel voordelen, waaronder het feit dat hij minder lawaai maakt en minder trilt dan een 2-takt motor. Als je motor geen ingebouwd stuur heeft en je een gashandel gebruikt, dan heb je een voordeel aan een 4-takt motor.

Voordelen 2-takt motor

Hoewel de 4-takt motor aan populariteit wint, heeft de 2-takt motor ook nog steeds fans. De 2-takt motor is namelijk goedkoper en wat feller. Op de langere termijn heb je echter wel meer kosten aan een 2-takt motor omdat deze meer verbruikt.

Technische verschillen tussen 2-takt en 4-takt motors

Er zijn geen grote verschillen tussen 2-takt en 4-takt motors. Allebei zijn het verbrandingsmotoren. Dit houdt in dat er ontbranding plaatsvindt wanneer de zuiger in een cilinder naar benden geduwd wordt. Bij elke ontbranding gaat de zuiger van de 2-takt motor één keer op en neer, bij de 4-takt motor twee keer. Elke slag op en neergaan wordt een arbeidsslag genoemd.

Over de werking van 2-takt motor

Bij en 2-takt motor vindt er ontbranding plaats wanneer de zuiger naar beneden geduwd wordt. De verbrandingsgassen worden afgevoerd via de uitlaatpoort van de motor. Dit gebeurt bij een temperatuur van ongeveer 300 graden Celsius. Er komt een straal lucht naar binnen wanneer de zuiger voorbij de inlaatpoort is. Hierna komt er benzine en olie binnen de motor. De zuiger perst de benzine en olie ineen, waarna het mengsel ontvlamt. Na deze stappen begint het proces weer opnieuw. Spoelen is de benaming voor dit hele proces waarbij de verschillende gassen naar binnen komen en er weer uitgaan. Het samendrukken van olie, benzine en lucht wordt ook wel een compressieslag genoemd. Dit is het tegenovergestelde van een arbeidsslag, waarbij de kracht wordt geleverd.