De TMax is een legendarische machine, en waarschijnlijk de machine die mensen er voor het eerst van overtuigde dat een scooter een leuk instrument kan zijn om mee te rijden.

Hij heeft een 530 cc parallelle tweelingmotor die 45 pk levert, vastgeschroefd in een scherp sturend sportchassis.

Die motor is niet de krachtigste maxi-scootermotor die er is, maar met een lager totaalgewicht dan dat van de Burgman 650 is het nog steeds een lichtvoetig beestje. De automatische transmissie helpt ook, met een ‘S’-modus beschikbaar als je in een sportieve bui bent.

Het aluminium frame lijkt meer op dat van een motorfiets, met minder ‘step-through’ dip voor het bestuurderszadel.

Dat zorgt voor een stijver chassis en betere rijeigenschappen, maar met een iets kleinere ‘voetenplank’ en minder bescherming tegen weersinvloeden dan een conventionelere scooter.

De opbergruimte onder de zitting van de TMAX is ook minder ruim dan die van sommige concurrenten en als u veel spullen wilt meenemen, is een topkoffer vrijwel onmisbaar.

Yamaha heeft de nieuwste versies van de TMAX voorzien van een hoop technologie, waaronder cruise control, verwarmd zadel en handvatten, elektrisch verstelbaar windscherm en een tractiecontrolesysteem.

Tip: https://www.fastfuriousscooters.nl/elektrische-driewielers/

Hij heeft ook een uniek middenstandaardslot, tracker- en startonderbrekerfuncties – essentieel met zijn hoge prijs en het feit dat hij zeer aantrekkelijk is voor dieven.

Denk je dat Kymco een merk is voor alleen kleinere machines? Nou, de AK550 zal je zeker van gedachten doen veranderen.

Hij heeft een parallelle tweelingmotor met een vermogen van 53 pk, gemonteerd in een fraai aluminium chassis dat is overladen met eersteklas componenten.

Op de upside-down-voorvork zitten radiale Brembo-vierzuigerremklauwen die niet zouden misstaan op een sportmotor. De motorfiets weegt 226 kg en dat geeft een leuk, wendbaar rijgevoel.

Het koetswerk is strakker dan dat van de grotere maxi-scooters, met een verstelbaar windscherm, en er is minder bescherming tegen de elementen dan op grotere machines.

Ook de opbergruimte onder het zadel is kleiner dan bij sommige concurrenten, met ruimte voor een integraalhelm en een open klep.

De AK heeft een hoog uitrustingsniveau. Het LCD-kleurendashboard doet de traditionele concurrentie een beetje achterlijk lijken met hun eenvoudige LCD/analoge cockpits, en er is ook geavanceerde connectiviteit.

Koppel je smartphone met Bluetooth aan de AK, en je krijgt navigatie-instructies, berichtenfuncties en zelfs datalogging-functies erop.

Kymco biedt zelfs firmware-updates aan voor de ECU van de motorfiets, die door de eigenaar kunnen worden uitgevoerd via zijn eigen telefoon. Indrukwekkend spul. De lakafwerking is aantrekkelijk, met premium, satijneffect afwerking, en de bouwkwaliteit is indrukwekkend.

De AK550 is ook goed geprijsd, net onder de £9.000. Als u op zoek bent naar een scherpe, wendbare auto met sterke prestaties en niet al te veel bagageruimte nodig hebt, is dit model zeker het bekijken waard.

Tip: https://www.fastfuriousscooters.nl/elektrische-scooter/

Peugeot maakt al meer dan 120 jaar fietsen – de eerste motorfiets verscheen, verbazingwekkend genoeg, in 1898.

Het merk heeft al lang geen ‘echte’ motorfietsen meer gebouwd (hoewel het de laatste tijd wel te zien is in de MotoGP Moto3-races), maar zijn scootergamma is zeker de moeite waard om eens te bekijken.

De Satelis is de grootste scooter van het merk, met een ééncilindermotor die goed is voor 37 pk, in een conventioneel scooter-achtig chassis.

Hij heeft een scherpe styling en een luxueuze specificatielijst, maar is meer een hoogwaardig stadsforens dan een langeafstandstourer – de voorruit is vrij laag en het koetswerk is sportief en gestroomlijnd.

Het dashboard is volledig digitaal en er zijn handige extra’s zoals verwarmde handvatten en een centrale vergrendeling voor de automatisch openende bagageruimte (waarin twee integraalhelmen passen).

Michelin-banden bieden veel grip in de stad, en de dubbele schijfremmen voor in combinatie met ABS en een schijf achter zorgen voor veilig en krachtig remmen onder alle omstandigheden.

De Satelis 400 is een beetje lomp, met een gewicht van 213 kg, maar aan de positieve kant is hij heel goed geprijsd, net onder de 5,000.

Zeker een testritje waard als je op zoek bent naar een 400-cilinder superscooter voor in de stad.

BMW maakt nog niet zo lang scooters – maar met de C650 hebben ze vanaf het begin goed werk geleverd.